Mindre stress med matkasse

För många föräldrar är just middagen på vardagskvällen ett stressmoment. Vad ska vi äta? För en stressfri vardag är det smart att prenumerera på en matkasse. Då får ni mer energi och god mat varje dag.

Testa Linas matkasse

Idag är det många familjer som väljer att prenumerera på en matkasse. De flesta av oss jobbar heltid. Det är svårt att hinna med allt i livet och därtill laga god och näringsrik mat. Helst varje dag. Då är det skönt när matfrågan är fixad. Du får hem alla råvaror och recept. Allting är anpassat efter antal individer i familjen. Ni kan välja mellan laktosfritt, vegetariskt eller med kött, fisk och fågel. När du kommer hem från jobbet vet du exakt vad du ska tillaga. Är det en enkelt rätt kan du låta tonåringen laga maten, då både recept och alla ingredienser finns hemma. Att prenumerera på en matkasse ger dig en bättre och mer hållbar vardag. Så att du får tid och ork att vara en bra förälder och lyckas på jobbet. Gå in på Linas matkasse och testa att prenumerera med 30 procents rabatt på de tre första matkassarna.

Mindre stress i vardagen

Aldrig någonsin har vi svenskar varit så stressade som nu. Trots att vi har otroligt många möjligheter och mycket frihet, så är det moderna livet även väldigt stressande. Du ska helst både träna, göra karriär, ha ett snyggt hem, naturligtvis vara en bra förälder och samtidigt orka laga god vardagsmat. Det är en omöjlig kombination. Det är därför många väljer att köpa matkasse eller anlitar hemstädning för att faktiskt orka med. Det är viktigt att du tar hand om dig så att du verkligen orkar i långa loppet. Ibland kan små saker som just hemstädning och en genomtänkt matkasse med recept vara den vardagslyx som du behöver för att inte bli utbränd. Om du känner dig stressad är det också viktigt att du frågar dig vad som stressar dig och vad du kan göra för en bättre vardag. Ibland kan det handla om att byta jobb om arbetsmiljön inte är bra eller om du måste pendla mycket. Att vara less på sitt jobb är också väldigt stressande. För många handlar det om att få ihop vardagspusslet. Hämta barnen på dagis, städa, hjälpa barnen med skolarbetet och hinna umgås med släkt och vänner. Därför är klokt om du och din partner sätter er ner och samtalar om er vardag. Hur kan ni dela på hemmaarbetet och även köpa smarta tjänster? Fixa vardagen tillsammans.

Matlagning

Bara för att ni prenumererar på en matkasse betyder det inte att ni aldrig kommer laga mat. Ni har matkasse under vardagarna. På helgerna får ni laga god mat tillsammans med era barn. Eller så beställer ni hem pizza om ni verkligen inte gillar att laga mat. Eftersom matkassarna är välkomponerade och näringsriktiga kan ni faktiskt äta lite onyttigare på helgerna, då en genomtänkt matkasse hjälper er att äta sunt och hålla vikten.

Laga mat som vårdar huden

Det är en självklarhet när det gäller hudvård att använda olika produkter för att vårda huden. Men det är faktiskt så att hudvård börjar redan i köket när du lagar din mat. Vad du äter har stor betydelse för hur din hud sedan mår. Kroppen och huden berättar genast om du har ätit något som den inte gillar. Att laga mat som är gynnsam för huden är faktiskt ett av det bästa hudvårdsknepen som finns. När du vårdar huden från insidan men även från utsidan med bra produkter ger du huden de absolut bästa förutsättningarna att må bra.

Laga mat från grunden

När du lagar mat från grunden på bra råvaror boostar du även ditt immunsystem som är gynnsamt för hela dig. Att äta bra mat är faktiskt en av det bästa sakerna du kan göra för din kropp. Anledningarna är många till varför du ska tänka mer hudvårdande när du lagar din mat. Om du exempelvis har inflammatoriska hudproblem kan dessa mildras genom att du äter bra och näringsrik mat. Genom att laga bra mat, helst från grunden, kan du även påverka ditt biologiska åldrande. Det betyder att du kan bromsa ålderstecken som kommer krypande.

Frossa i grönsaker

När du äter en kost som är bra på olika sätt ger du även kroppen ett försprång och därigenom kan den vinna över diverse yttre faktorer som är direkt skadliga för huden som exempelvis föroreningar i luften. Bra mat gör även så att du blir mätt och belåten, det är gynnsamt för hela kroppen. Det finns vissa saker som är bättre än andra när det gäller mat. Att äta antioxidanter är väldigt bra. Det hittar du i olika röda frukter och grönsaker som innehåller en antioxidant som heter lykopen. Den motverkar bland annat tidiga ålderstecken och fina linjer. Försök att laga mat med flera olika röda grönsaker.

Ät mycket omega-3

Fettsyror är en annan sak som är bra för huden. Omega-3 som finns ibland annat lax, ägg, avokado och olivolja är väldigt bra för huden. Ett tips är att tillaga någon maträtt med lax helst två gånger varje vecka. Till laxen kan du göra en god sallad med olika grönsaker. Prebiotika är goda bakterier som hjälper till att återfukta din hy. Sådana bakterier gynnar även tarmfloran. Du kan med fördel laga olika maträtter som innehåller mycket fibrer, lök, sparris, banan och jordärtskocka. Probiotika är också goda bakterier. Det är en mölksyrabakterie som finns ibland annat filmjölk, yoghurt och syrade grönsaker. Du kan med fördel börja syra dina grönsaker och servera till olika maträtter för att få i dig bra med probiotika.

Mineraler finns i flera olika råvaror

Det finns flera olika mineraler som är bra för huden, men även för håret och naglarna. Dessa mineraler finns i en rad olika livsmedel. Du ska helst lägga fokus på att få i dig zink, koppar, magnesium, järn, selen och jod. Detta finns i grönsaker, frukter, bär nötter och mycket annat. Du kan laga massor med spännande mat på alla dessa hudvårdande råvaror. Ett tips är att verkligen lägga fokus på att laga mat som innehåller mycket grönsaker, då kommer du att få i dig massor av dessa bra saker.

Så lagar du närinsrik vardagsmat

Vardagsmat är inte sällan ett ständigt problem både i familjer och singelhushåll. Det är inte helt enkelt att komma på snabba och nyttiga maträtter som dessutom innehåller en stor variation. När motivationen och inspirationen tryter är det lätt hänt att det blir något snabbt och enkelt från mataffären som inte är direkt genomtänkt. Det är såklart att det kör ihop sig ibland men då är det bättre att verkligen lyxa till det med exempelvis pizza. Det finns Pizza Halmstad som är väldigt bra. När du beställer pizza i Halmstad får du äta fantastiska pizzor. Så när du väl ska göra det enkelt för dig kan du lika gärna slå på stort. Det går även att äta pizza i Halmstad bara för att få lite vardagslyx också.

Planering är nyckeln för nyttig mat

För att lyckas med vardagsmaten är det planering som gäller. Det är nyckeln och grundbulten för att kunna äta en varierad kost som även är näringsrik. Det bäst är att inför varje vecka sätta dig ner och bestämma veckans alla maträtter. Om du har barn kan du med fördel involvera dem i planeringen. Då kan dessutom alla få komma till tals om vad de önskar äta och du och din partner slipper komma på allt själv. Det är mycket lättare när du har tid att komma på bra mat och få en varierande matsedel. Det är även bra att veckohandla för då har du allt hemma och slipper handla varje dag.

Gör matlagningen till något roligt

Många tycker att matlagning är jobbigt och lite tråkigt. Men det behöver inte vara det. Försök att göra matlagningen till något roligt. Du kan exempelvis sätta på bra musik, laga mat tillsammans med barnen eller din partner för att också umgås. Att äta nyttig mat för att må bättre kan också vara en motivator för att verkligen lägga manken till. Det är viktig för alla att förse kroppen med rätt bränsle.

Förbered kvällen innan

Ett tips för att göra allt smidigare kring vardagsmaten är att förbereda det du kan dagen innan. Du kan ta fram kyckling, steka köttbullarna, förbereda en pajbotten och så vidare redan på kvällen. Då är det enklare när du kommer hem lite trött och hungrig. Du kan spara massa tid men och pengar på det.

Förenkla din matlagning

Att laga mat är något som alla behöver göra i viss mån. En del tycker att matlagning är trevligt och givande medan andra har en helt annan åsikt. Oavsett så finns det massor med bra tips för den som vill förenkla matlagningen men ändå äta bra mat. Att beställa en matkasse är ett bra alternativ om du vill få bestämda maträtter och ingredienser för ett visst antal dagar. På vardagarna är det väldigt praktiskt att ha en matkasse. Då behöver du aldrig fundera på vad du ska laga för mat och du slipper handla.

Hitta en matkasse som fyller ditt matbehov

Det finns flera olika matkassar att välja mellan. Det finns vegetariska matkassar men även matkassar som passar barnfamiljer, det finns helt enkelt en matkasse för alla. Försök att hitta en matkasse som passar för ditt behov. En stor fördel med matkasse är just att du får testa nya maträtter och därmed förhoppningsvis få mer inspiration till din egen matlagning.

Planera veckans meny och storhandla

När du ska förenkla din matlagning är planering grunden. Om du har en planering blir livet enklare. Ta för vana att bestämma kommande veckas meny på helgen. Sedan storhandlar du allt du behöver till veckans mat. Det finns många fördelar med att storhandla. Du slipper bland annat att åka till mataffären i tid och otid men du kan även spara pengar på att endast handla en gång. Matinköpen blir mer strukturerade och du minskar risken för impulsköp.

Laga mer mat för att bli duktigare

Om du vill bli bättre på matlagning gäller det att spendera tid i köket. Ju mer mat du lagar desto bättre blir du. Det underlättar om du har bra redskap när du är i köket, då blir matlagningen också roligare. När du ska laga mat är ett tips att plocka fram allt du behöver innan du sätter igång. Det kommer göra matlagningen enklare och smidigare. Om du har familj kan det vara en bra idé att involvera alla i familjen. Barnen kan med fördel vara med. Du får hjälp, de får lära sig mer om matlagning och ni får tid tillsammans.

Gör storkok och frys in

Någon gång nu och då kan det vara bra att göra ett storkok som du kan frysa in. Då finns det alltid mat när tiden är knapp och inspirationen tryter. Det är guld värt att ha något i frysen som du snabbt kan ta fram.

Matcha cava med din hemlagade mat

Det är trevligt att laga mat och sedan avnjuta den med en god dryck. Om du gillar matlagning kan du lyfta din mat till nya höjder genom att matcha rätt dryck till den aktuella maträtten. När du ska välja dryck kan du med fördel välja cava som är ett härligt mousserande vin. Det passar väldigt bra på sommaren när det är varmt ute.

Mousserande vin och mat

Cava är ett spanskt mousserande vin som oftast är mycket prisvärt. Det speciella med cava är att vinet tillverkas enligt den mer traditionella metoden precis som champagne gör. Jäsningsmetoden gör att cava inte bara passar utmärkt som sällskapsdryck utan även till olika maträtter. Cava är lite mer matvänlig än vad champagne är och det beror främst på att syran inte är fullt lika knivskarp. Det beror på att druvorna odlas i Spanien som har ett varmare klimat. För det mesta är cava torr med inslag av gula och röda äpplen.

Tillaga olika tapasrätter

När det gäller mat och vin kan du generellt utgå ifrån att ett vin passar bra tillsammans med maträtter från samma ursprung. Eftersom cava är spanskt passar det perfekt tillsammans med olika tapasrätter. Exempelvis passar det bra till charkuterier, olika röror, ostar och skaldjur. När du ska välja ostar passar milda ostar gjorda på ko- eller getmjölk bäst. Du kan med fördel välja ostar som är krämiga. Skaldjur med feta naturella såser som tillbehör passar också utmärkt tillsammans med cava.

Rosécava

Det finns faktiskt cava som har en del restsötma vilket gör att den sorten passar till olika japanska smaker och maträtter. En cava med 10 gram socker eller mer passar exempelvis perfekt till sushi. Det finns även rosécava som är lite mer fyllig och har en lite mer intensiv smak. En rosécava passar utmärkt tillsammans med olika charkuterier, lax och olika grillade rätter.

Bjud in till grillkväll

sommaren är det perfekt att bjuda in vännerna till en grillkväll. Eftersom cava passar bra både som sällskapsdryck och till mat är det ett väldigt bra alternativ. Tänk på att alltid erbjuda ett alkoholfritt alternativ om du bjuder över gäster. Ett tips är att du och gästerna lagar mat tillsammans för att göra det lite extra speciellt.

Vad finns i ströbröd?

Ströbröd av någon sort står säkert hemma i ditt skafferi. Dessa små brödsmulor är nämligen väldigt användbara i köket. De kan till exempel se till att kakan inte fastnar i kakformen, men kan också ge exempelvis fisk en härlig och knaprig yta. Det är dock viktigt att välja ett bra ströbröd som innehåller fina råvaror. I den här texten ska vi reda ut vad ströbröd egentligen innehåller och vilka fabrikat som är bra. Vi ska helt enkelt svara på frågan: vad finns i Ströbröd?

Välj ett bra ströbröd

När man handlar är det lätt att titta på prislappen och välja det billigaste alternativet. Det kan emellertid även vara bra att kika lite på innehållsförteckningen, för vad finns i ströbröd egentligen?, det är en fråga man bör ställa sig. Just ströbröd kan nämligen innehålla allt möjligt. Alla ströbröd består förvisso av brödsmulor, men det är viktigt att veta vilken typ av brödsmulor som finns i ditt ströbröd. Väljer du exempelvis ströbröd från Wasa får du ett ströbröd som bara har naturliga ingredienser. Deras ströbröd består nämligen av smulor från nygräddat knäckebröd. Ingredienserna i knäckebrödet är bland annat vetemjöl och fullkornsrågmjöl. Du hittar även rapsolja i ströbrödet. Det gör att du slipper äta palmolja som är en riktig miljöbov.

Därför blir maten godare med ett bra ströbröd

När man lägger ned tid på att baka eller laga något riktigt gott är det tråkigt om maten får en konstig bismak. Det kan den tyvärr få om man väljer att använda sig av ett dåligt ströbröd. Många ströbröd innehåller fetter som inte smakar så bra. Du bör därför alltid fråga dig: vad finns i ströbröd? Det är bra att välja ett ströbröd som har en god smak och innehåller bra råvaror när du ska tillreda något, exempelvis ströbröd från Wasa som endast innehåller smulor av nybakat knäckebröd. Knäckebrödet har också en god och nötig smak. En del ströbröd kan tyvärr vara i det sötaste laget och passar därför bäst till bakning och inte till matlagning.

Så här kan du använda ströbröd

Många begränsar användningen av ströbröd till att bröa bakformen. Det är synd eftersom det kan användas på många fler sätt än så. I dubbelpaneringar ger till exempel ströbröd en god och knaprig yta på allt från kött och fisk till grönsaker. Du kan också prova att panera en bit tofu för att att få en ny smakupplevelse.

Det går också att göra en god dessert med ströbröd. Smält smör i en stekpanna och lägg i ströbröd och socker. Låt blandningen bli karamelliserad och strö över kanel på slutet. Varva sedan ströbrödet med bär- eller fruktkompott i ett serveringsglas och toppa med vispgrädde.

Ströbrödet fungerar också bra att strö över gratänger som ugnsgräddas för att ge dem en knaprig yta.

Förvara ditt ströbröd rätt

För att ditt ströbröd ska hålla sig fräscht länge är det viktigt att förvara det rätt. Satsa på en torr och något sval miljö, till exempel ett skafferi. Ströbrödet ska absolut inte stå i en fuktig miljö, exempelvis i kylskåp, eftersom det då klumpar sig och blir oaptitligt.

Laga bättre mat och gynna kroppen

Varje gång du äter något påverkas kroppen, inte minst tänderna. När du äter startar ett syraangrepp på tänderna, vilket är en nedbrytning av tänderna. Detta pågår under hela tiden du äter och ungefär 30 minuter efter. Socker är något som går hårt åt tänderna. En god kosthållning är därför gynnsamt för framförallt tänderna. Viss mat som du äter kan även ge ilningar i tänderna, vilket för många är obehagligt. Ilningar i tänderna är inte farligt men det är en indikation på att något inte står helt rätt till med dina tänder. Om du har ilningar i tänderna bör du ta dem på allvar. Mat och livsmedel som kan ge ilningar i tänderna är godis, glass, juice och annan mat med mycket syra.

Fyll skafferiet och frysen med basvaror

Genom att tänka på vilken mat du lagar kan du gynna din kropp på flera olika sätt och undvika exempelvis ilningar i tänderna. Vissa livsmedel och råvaror är bättre än andra. När du väljer att laga mat från grunden kan du på ett ännu bättre sätt välja vilken mat som du faktiskt ger kroppen. För att kunna laga nyttig mat är det bra att ha ett större utbud av basvaror hemma. Om du alltid har bra basvaror hemma kan du enklare laga bra mat men också göra matlagningen effektivare. Exempelvis är det bra att ha fullkornspasta, råris och bulgur hemma. Krossade tomater, bönor, linser och kikärtor är också bra basvaror som även har lång hållbarhet.

Ha alltid grönsaker hemma

Att se till att du har ett bra utbud av grönsaker är också väldigt bra. Frysta grönsaker är billigare än färska och de har länge hållbarhet. Om du har frysta grönsaker vet du att du alltid grönsaker hemma. Det finns många fördelar med att alltid addera grönsaker till den mat du ska äta. Grönsaker innehåller mycket vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Det är bra att försöka äta olika sorters grönsaker eftersom alla innehåller olika saker och mängd.

Frys in mat

Det finns tillfällen då tiden är knapp och det är svårt att hinna laga mat. Då är det guld värt att ha en måltid i frysen. Då kan du äta bra mat fast du har bråttom och tidsbrist. Du slipper dessutom lägga onödiga pengar på att köpa halvfabrikat eller hämtmat. Ett tips är att frysa in portionsvis, då är det enkelt att ta fram rätt mängd mat.

En bra kost ger utrymme för lite godsaker

En god kosthållning ger dig bättre chanser att leva ett friskt liv. Allt från tänderna till huden och håret gynnas av att du äter bra mat. Men med det sagt betyder det inte att du inte kan äta något gott lite nu och då. När du äter till största delen bra och näringstät mat finns det utrymme för att äta godsaker nu och då.

Laga bättre mat och gynna kroppen

Varje gång du äter något påverkas kroppen, inte minst tänderna. När du äter startar ett syraangrepp på tänderna, vilket är en nedbrytning av tänderna. Detta pågår under hela tiden du äter och ungefär 30 minuter efter. Socker är något som går hårt åt tänderna. En god kosthållning är därför gynnsamt för framförallt tänderna. Viss mat som du äter kan även ge ilningar i tänderna, vilket för många är obehagligt. Ilningar i tänderna är inte farligt men det är en indikation på att något inte står helt rätt till med dina tänder. Om du har ilningar i tänderna bör du ta dem på allvar. Mat och livsmedel som kan ge ilningar i tänderna är godis, glass, juice och annan mat med mycket syra.

Fyll skafferiet och frysen med basvaror

Genom att tänka på vilken mat du lagar kan du gynna din kropp på flera olika sätt och undvika exempelvis ilningar i tänderna. Vissa livsmedel och råvaror är bättre än andra. När du väljer att laga mat från grunden kan du på ett ännu bättre sätt välja vilken mat som du faktiskt ger kroppen. För att kunna laga nyttig mat är det bra att ha ett större utbud av basvaror hemma. Om du alltid har bra basvaror hemma kan du enklare laga bra mat men också göra matlagningen effektivare. Exempelvis är det bra att ha fullkornspasta, råris och bulgur hemma. Krossade tomater, bönor, linser och kikärtor är också bra basvaror som även har lång hållbarhet.

Ha alltid grönsaker hemma

Att se till att du har ett bra utbud av grönsaker är också väldigt bra. Frysta grönsaker är billigare än färska och de har länge hållbarhet. Om du har frysta grönsaker vet du att du alltid grönsaker hemma. Det finns många fördelar med att alltid addera grönsaker till den mat du ska äta. Grönsaker innehåller mycket vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Det är bra att försöka äta olika sorters grönsaker eftersom alla innehåller olika saker och mängd.

Frys in mat

Det finns tillfällen då tiden är knapp och det är svårt att hinna laga mat. Då är det guld värt att ha en måltid i frysen. Då kan du äta bra mat fast du har bråttom och tidsbrist. Du slipper dessutom lägga onödiga pengar på att köpa halvfabrikat eller hämtmat. Ett tips är att frysa in portionsvis, då är det enkelt att ta fram rätt mängd mat.

En bra kost ger utrymme för lite godsaker

En god kosthållning ger dig bättre chanser att leva ett friskt liv. Allt från tänderna till huden och håret gynnas av att du äter bra mat. Men med det sagt betyder det inte att du inte kan äta något gott lite nu och då. När du äter till största delen bra och näringstät mat finns det utrymme för att äta godsaker nu och då.

Wallenbergare

Wallenbergare är en del av svensk husmanskost som varje svensk bör vara mycket stolt över. Det är nämligen en rätt som är mycket svår att överträffa både när det gäller kombination av smaker och förfinad beredning. Har du aldrig provat att laga den rätt? Nåväl, vi bjuder på en gratis grundkurs här.

  • Ett halvkilo kalvfärs.
  • Tre äggulor.
  • Tre dl vispgrädde.
  • En till två dl vispgrädde.
  • Ett halvt hg smör.
  • Vitpeppar, svartpeppar och salt.

Blanda samtliga ingredienser i en bunke. De ska vara kalla, gärna direkt från kylskåpet. Knåda eller blanda med rena händer ihop allt. Resultatet ska, efter ca tio minuter, vara en ganska lös deg (men inte en smet). Om du har lyckats med de torra ingredienserna visar sig nu när du ska forma ca åtta stycken pannbiffar. De ska hålla formen och ligga still i en stekpanna.

I pannan steker du dem sedan försiktigt i två till tre minuter på varje sida innan du lägger dem på en plåt. Plåten med biffarna ska sedan in i ugnen på ca 100 grader. Där ske de grillas ytterligare ca en halvtimme tills innertemperaturen är kring 65 grader.

Servera dina wallenbergare med potatismos och kokta gröna ärtor samt din favoritsås. Biffarna ska gärna vara rosa i mitten vid servering.

Coq au vin

Ska du imponera på någon, och denne någon inte är vegetarian, så är detta recept på Coq au vin för dig. Receptet vars namn betyder tupp i vin kommer från Bourgogne i Frankrike. Om du tror att denna klassiker är svår att lyckas med så tror du fel. Ta följande med en rejäl nypa salt och två stora nypor känsla och självsäkerhet så kommer det bli succé.

  • En hel kyckling.
  • En dl vetemjöl eller majsmjöl.
  • Ett paket bacon.
  • Ett par morötter.
  • En klick tomatpuré.
  • Två klickar smör.
  • En klyfta vitlök.
  • En handfull schalottenlökar.
  • Mellan en halv och en hel flaska av ditt favoritvin (rött).
  • Timjan och persilja.
  • Salt och peppar.

Stycka kycklingen så som du själv vill ha bitarna storleksmässigt. Men tänk att åtta till tolv bitar är lagom. Lår plus vingar är fyra, så kroppen delar du i ytterligare fyra eller lite fler delar. Behåll benen, detta för smakens skull. Rulla bitarna ordentligt i mjölet och lägg i en gryta.

Grovhacka morötterna och schalottenlöken och lägg dem i samma gryta tillsammans med finhackad vitlök. Sätt på medelvärme.

Tillsammans med lite smör bryner du detta i grytan tills det börjar dofta lite. Klicka därpå i tomatpurén tillsammans bacon som du skurit i storlek efter din egen smak.

Efter ett par minuter stoppar du i timjan och häller över ditt vin. Låt sjuda i ca en halvtimme och strimla hackad persilja efteråt.

Denna smakrika, och till synes avancerade rätt, serveras företrädesvis med antingen ett mos gjort på potatis eller palsternacka, eller din egen favorit.